Thursday, January 20, 2011

Mujurlah Aku..





Suatu ketika dahulu..
Aku hampir hanyut
di bawa arus gelita..

Aku di bawa sangat jauh..
Sangat jauh dari cahaya..

Setiap kali aku cuba mencapai ranting..
ranting itu patah..
Setiap kali aku cuba mencengkam tebing..
tebing itu rekah..


Hatiku benar-benar resah..
Namun kubiar diriku terus hanyut..
menuju ke hilir gelita..

Namun mujurlah aku..

mujurlah aku diselamatkan oleh-Nya..
Dia hulur cahaya hidayah-Nya kepadaku..
Dia mencuci kegelapan di hatiku..


Aku menyambutnya dengan malu yang sangat menebal..
Aku menyambutnya dengan tangisan tak kesudahan..

Hinanya aku..
kerana pernah melupakan-Nya..

Hinanya aku..
kerana pernah jauh dari-Nya..

Namun kini..
aku menagih kasih-sayang-Nya..

YA ALLAH!
mujurlah aku sempat mengenali-Mu..

mujurlah sempat aku memohon maghfirah-Mu..

Ya Allah..
jangan Engkau palingkan hatiku..
Sesudah Engkau beri hidayah kepadaku..




"Apa gunanya Allah menyeksa kamu sekiranya
kamu bersyukur (akan nikmatNya)
serta kamu beriman (kepadaNya)?

Dan (ingatlah) Allah sentiasa Membalas
dengan sebaik-baiknya
(akan orang-orang yang bersyukur kepadaNya),
lagi Maha Mengetahui (akan hal keadaan mereka)."

An-Nisa: 147

2 comments:

yaya said...

puisi yang sungguh indah :)

SHANON CHARLES said...

Allah maha membolak-balikkan hati manusia.

ALLAHUAKBAR!

VIEWS METER

About Me

My Photo
ajwadaie
Muhammad Ajwad bin Amaluddin dilahirkan di Kampung Sungai Penchala, Kuala Lumpur pada 14 Julai 1994. Anak kedua dari empat adik beradik ini membesar disana dan kemudiannya telah berpindah ke Saujana Utama, Sungai Buloh sewaktu umurnya menjejak 10 tahun. Mendapat pendidikan awal di SK Sungai Penchala, KL dan di SK Saujana Utama, Sg Buloh. Kemudiannya meneruskan pengajian sekolah menengahnya di SMK Saujana Utama, Sg Buloh. Kini beliau telah menyambung pengajian di Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa, Petaling Jaya dalam bidang Sains Kemanusiaan. Mula menulis blog pada pertengahan tahun 2010 setelah mendapat dorongan dari bapanya yang juga merupakan artis dan pendakwah terkenal, Ustaz Amal. Melalui moto inspirasi, "Kembali Pada-Mu", beliau tekad meneruskan hidup sebagai seorang blogger hanya untuk mencari Redha Allah SWT.
View my complete profile

Followers

Popular Posts

Powered by Blogger.

Halwa Telinga