Monday, February 27, 2012

Ummi, Maafkan Rayyan...






Kisah ini adalah berdasarkan kisah sebenar. Jika anda pernah atau sedang berada didalamnya, saya mengajak kita semua bermuhasabah. Mudah-mudahan kita menjadi hamba Allah yang lebih baik, Insya Allah.

............................................................................

Suatu petang yang hening. Aku baru sahaja sampai di rumah. Aktiviti ko-kurikulum di sekolah sebentar tadi agak memenatkan. Aku fikir petang ini ingin beristirehat sahaja di dalam bilik. Melayan hati yang lara dan jiwa yang gersang ini. Namun belum sempat aku membuka pintu bilik, ada suara menegurku dari belakang.


"Rayyan (bukan nama sebenar), mari sini kejap."


Aku menoleh ke belakang. Oh, Ummi rupanya yang menegurku. Aku lihat muka Ummi agak serius. Seperti ada perkara penting yang hendak dibicarakan. Tidak pernah aku lihat Ummi seserius ini.


"Rayyan penat lah. Nanti sahajalah kita sembang."

"Rayyan, Ummi perlu bercakap dengan Rayyan sekarang juga."


Nampaknya Ummi benar-benar ada hal penting yang ingin dibicarakan.


"Ummi nak tanya, siapa ini?"

Aku agak terkejut. Jantung aku mula berdegup kencang.

"Errkk.. Si.. Siapa Ummi?"


Ummi sekarang ini sedang memegang telefon bimbitku. Tertera di skrin telefon bimbit itu mesej-mesej yang banyak. 'Conversation' aku dengan seorang perempuan yang istimewa dalam hidup aku. Namun sebelum ini Ummi tidak pernah tahu akan hal itu. Aku tidak pernah beritahu pada Ummi! Aku yakin Ummi pasti marah jika mengetahui akan hubunganku dengan perempuan yang tertera di telefon bimbit itu.

"Sekali lagi Ummi tanya. Siapa ini?"


Peluh mula membasahi dahiku. Aku mula gelisah. Aku cuba mengatur ayat yang terbaik supaya tidak mengguris hati Ummi.

"Errkk.. Itu kawan sahajalah Ummi."

"Kawan apanya kalau dah sampai mesej banyak macam ni??!!"

Aku membisu. Nampaknya Ummi benar-benar marah. Alahai, kalaulah aku tahu perkara ini nak jadi, pasti akan aku bawa ke mana saja handphoneku itu!

"Siapa perempuan ni, Rayyan? Apa hubungan Rayyan dengan dia? Tolong jawab soalan Ummi."

Suara Ummi tersekat-sekat. Aku lihat air mata Ummi sudah mula bertakung. Aku fikir Ummi sudah membaca semua mesej di dalamnya. Ya, semua mesej 'cinta' ku dengan seorang gadis yang menjadi pujaan hatiku semenjak bulan lepas. Kini aku terpaksa menghadapi situasi yang genting. Berhadapan dengan Ummi.

"Ummi hantar Rayyan ke sekolah, suruh Rayyan belajar. Tapi ini yang Rayyan balas pada Ummi kan?"


Air mata Ummi sudah mengalir. Jiwa aku bercelaru. Kenapa sampai jadi begini? Arrgghhh!! Hati aku panas. Aku tak mampu nak kata apa-apa.

"Boleh Ummi tahu, siapa perempuan ni?"

Sekali lagi Ummi mengulang soalan yang sama. Aku sudah sakit mendengar soalan itu berulangkali.

"Orang kata kawan, kawanlah!"

Aku rampas telefon bimbitku dari tangan Ummi, kemudian aku terus meluru ke bilik. Menghempas pintu dan menguncinya. Kemudian mencampakkan diriku di atas katil.



"Sial!"

Aku hina apa yang telah terjadi sebentar tadi.


----------------------------------------------------------------------------------

~SETAHUN KEMUDIAN~



Aku kini sendirian. Tiada lagi teman istimewa. Tiada lagi mesej-mesej cinta. Semenjak berita tentang dia mempunyai hubungan dengan lelaki lain tersebar, aku terus mengambil keputusan untuk memutuskan apa sahaja bentuk komunikasi dengan dia. Tertanya dia perempuan jahat!
Dalam pada aku sedang amarah menghina perempuan 'hina' itu, tidak semena-mena air mataku mengalir.


"Maafkan Rayyan, ummi. Maafkan Rayyan..."


Aku teresak-esak menahan tangisan. Aku fikir inilah padah mengguris hati ummi suatu ketika dahulu. Pada saat Ummi mengharap aku menjadi anak yang baik, anak yang tekun menuntut ilmu, aku pula memungkiri harapannya dengan menyibukkan diri pada CINTA PALSU ini. Kini jiwa aku pula merana. Merana dilukai cinta buta!

Ya Allah....

Aku fikir Allah masih sayangkan aku. Jika tidak, aku pasti akan terus bergelumang dengan dosa bersama perempuan itu. Aku tekad tidak mahu menjalinkan hubungan dengan mana-mana perempuan lagi. Cukuplah dosa yang sudah terbeban, cukuplah dengan cinta pura-pura! Aku mahu serius dalam hidup. Aku mahu bahagiakan kedua ibu bapa ku.

Sehinggalah suatu hari nanti, Allah sendiri yang akan mempertemukan aku dengan
wanita yang benar-benar ingin berpimpin tangan denganku menuju ke syurga!


AMIN.



Nota kaki: Kawan-kawan yang sedang sibuk bercinta, fikirkanlah sedalamnya. Ke mana hala tuju cinta kita sebenarnya? Adakah cinta yang telah kamu bina ini membahagiakan kedua ibu bapa? Adakah cinta yang sedang kamu bina ini semakin mendekatkan diri kamu dengan Allah SWT? Ayuh kita baiki semula. Binalah cinta berlandaskan cinta Allah SWT. Binalah cinta yang tidak melanggar batas-batas syarak. Kerana cinta ini bukan hanya untuk berseronok dunia semata-mata, namun kita punya misi besar untuk membawa cinta itu ke syurga!

1 comments:

Nora Karim said...

betul... kesian ibu bapa... ramai remaja sekarang ni memilih untuk bercinta ketika ibu bapa mengharapkan mereka belajar bersungguh-sungguh... ada yang sanggup ponteng kelas untuk dating bersama kekasih hati... sedih betul!

VIEWS METER

About Me

My Photo
ajwadaie
Muhammad Ajwad bin Amaluddin dilahirkan di Kampung Sungai Penchala, Kuala Lumpur pada 14 Julai 1994. Anak kedua dari empat adik beradik ini membesar disana dan kemudiannya telah berpindah ke Saujana Utama, Sungai Buloh sewaktu umurnya menjejak 10 tahun. Mendapat pendidikan awal di SK Sungai Penchala, KL dan di SK Saujana Utama, Sg Buloh. Kemudiannya meneruskan pengajian sekolah menengahnya di SMK Saujana Utama, Sg Buloh. Kini beliau telah menyambung pengajian di Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa, Petaling Jaya dalam bidang Sains Kemanusiaan. Mula menulis blog pada pertengahan tahun 2010 setelah mendapat dorongan dari bapanya yang juga merupakan artis dan pendakwah terkenal, Ustaz Amal. Melalui moto inspirasi, "Kembali Pada-Mu", beliau tekad meneruskan hidup sebagai seorang blogger hanya untuk mencari Redha Allah SWT.
View my complete profile

Followers

Popular Posts

Powered by Blogger.

Halwa Telinga