Wednesday, February 8, 2012

Tangisan Rasulullah






Pernah sekali Nabi Muhammad SAW telah menangis semalaman sambil berkali-kali membaca sepotong ayat dalam sembahyang Tahajjudnya. Ayat itu bermaksud: "Jika Engkau siksa mereka (pendosa) maka sesungguhnya mereka itu adalah hamba-hambaMu dan jika Engkau ampunkan mereka maka sesungguhnya Engkaulah yang maha kuasa dan bijaksana."




Ternyata Rasulullah merupakan manusia yang banyak menangis. Sedangkan kita semua tahu Rasulullah SAW adalah manusia yang maksum, tidak pernah terjebak dalam dosa. Malahan Rasulullah adalah kekasih Allah, manusia yang di jamin syurga! Justeru untuk apa Rasulullah menangis?


Menangisnya Rasulullah bukanlah kerana banyaknya dosa, tetapi kerana ingin mengajak diri baginda dan kita semua menjadi hamba kepada Pencipta. Maka tangisan itu menandakan lemahnya diri kita dihadapan Allah SWT. Tangisan itu tanda tunduknya kita kepada kebesaran Allah SWT. Manusia tidak punya apa-apa untuk dibanggakan, untuk diangkuhkan. Semuanya milik Allah SWT. Itu yang cuba Rasulullah terjemahkan kepada kita.


Malahan tangisan Rasulullah bukanlah untuk menangisi dirinya. Rasulullah menangis kerana mengenangkan nasib umatnya, umat akhir zaman yang bakal menempuh pelbagai dugaan dan cabaran dalam fasa terakhir hidup yang penuh dengan fitnah. Oleh sebab itu Rasulullah menangis. Menangis kerana risaukan kita! Subhanallah. Bagaimana pula dengan kita? Menangisnya kita kerana apa?



Daripada Abdullah bin Mas'ud , katanya: Rasulullah SAW telah bersabda kepadaku; "Bacakanlah al-Quran untukku". Lalu aku berkata; "Wahai Rasulullah, bagaimana aku akan membacakannya sedangkan ianya turun kepadamu? Rasulullah bersabda; "Aku suka mendengarnya daripada bacaan orang lain". Maka aku bacakan surah al-Nisa sehinggalah sampai kepada ayat 41 yang bermaksud;

"Maka bagaimanakah (halnya orang kafir nanti), apabila kami mendatangkan seseorang saksi (rasul) dari tiap-tiap umat dan kami mendatangkan kamu (Muhammad) sebagai saksi atas mereka itu (sebagai umatmu [1])".

Lalu aku lihat kedua-dua mata Nabi berlinangan dengan air mata".

(Hadis riwayat Bukhari dalam sohehnya.)


0 comments:

VIEWS METER

About Me

My Photo
ajwadaie
Muhammad Ajwad bin Amaluddin dilahirkan di Kampung Sungai Penchala, Kuala Lumpur pada 14 Julai 1994. Anak kedua dari empat adik beradik ini membesar disana dan kemudiannya telah berpindah ke Saujana Utama, Sungai Buloh sewaktu umurnya menjejak 10 tahun. Mendapat pendidikan awal di SK Sungai Penchala, KL dan di SK Saujana Utama, Sg Buloh. Kemudiannya meneruskan pengajian sekolah menengahnya di SMK Saujana Utama, Sg Buloh. Kini beliau telah menyambung pengajian di Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa, Petaling Jaya dalam bidang Sains Kemanusiaan. Mula menulis blog pada pertengahan tahun 2010 setelah mendapat dorongan dari bapanya yang juga merupakan artis dan pendakwah terkenal, Ustaz Amal. Melalui moto inspirasi, "Kembali Pada-Mu", beliau tekad meneruskan hidup sebagai seorang blogger hanya untuk mencari Redha Allah SWT.
View my complete profile

Followers

Popular Posts

Powered by Blogger.

Halwa Telinga