Wednesday, February 15, 2012

Senyuman Rasulullah





Nabi Muhammad SAW pernah bersabda:

"Senyuman kepada saudaramu adalah sedekah".



Kata-kata Rasulullah yang ringkas ini jelas menunjukkan bahawa Rasulullah itu seorang manusia yang tidak lekang dengan senyuman. Walaupun kita umat akhir zaman ini tidak berkesempatan bersua muka dengan baginda, namun kita rasa bahagia setiap kali membaca kisah peribadi mulia Nabi Muhammad SAW. Orang yang sangat merendah diri, lemah-lembut, mudah didampingi dan seribu satu lagi akhlak terpuji yang amat menenangkan.

Salah satu reaksi Rasulullah yang membahagiakan sahabat-sahabat adalah senyuman. Senyuman manis Rasulullah yang sungguh memikat hati sesiapa sahaja yang melihatnya.


Diriwayatkan dari Jabir dalam sahih Bukhari dan Muslim, beliau berkata: “Sejak aku masuk Islam, Rasulullah SAW tidak pernah menghindar dariku. Dan beliau tidak melihatku kecuali beliau pasti tersenyum kepadaku.”


Lihat bagaimana senyuman Rasulullah meraikan semua orang. Malahan sewaktu Rasulullah berada pada saat-saat genting, baginda masih mampu mengukir senyum.


Suatu ketika Nabi Muhammad SAW didatangi seorang Arab Badwi, dengan serta merta ia berlaku kasar dengan menarik selendang Muhammad SAW, sehingga leher beliau membekas merah. Orang Badwi itu bersuara keras: "Wahai Muhammad, perintahkan sahabatmu memberikan harta (membayar hutang) dari Baitul Maal!" Lalu Nabi Muhammad SAW menoleh kepadanya lalu tersenyum. Kemudian beliau menyuruh sahabatnya memberi harta dari baitul maal kepadanya.


Allahu akbar. Mulianya akhlak Rasulullah SAW. Bagaimana pula dengan kita? Sudah membiasakan senyum? Senyumlah. Kerana disitu terletaknya keindahan Islam yang cuba diterjemahkan oleh Rasulullah kepada kita.

0 comments:

VIEWS METER

About Me

My Photo
ajwadaie
Muhammad Ajwad bin Amaluddin dilahirkan di Kampung Sungai Penchala, Kuala Lumpur pada 14 Julai 1994. Anak kedua dari empat adik beradik ini membesar disana dan kemudiannya telah berpindah ke Saujana Utama, Sungai Buloh sewaktu umurnya menjejak 10 tahun. Mendapat pendidikan awal di SK Sungai Penchala, KL dan di SK Saujana Utama, Sg Buloh. Kemudiannya meneruskan pengajian sekolah menengahnya di SMK Saujana Utama, Sg Buloh. Kini beliau telah menyambung pengajian di Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa, Petaling Jaya dalam bidang Sains Kemanusiaan. Mula menulis blog pada pertengahan tahun 2010 setelah mendapat dorongan dari bapanya yang juga merupakan artis dan pendakwah terkenal, Ustaz Amal. Melalui moto inspirasi, "Kembali Pada-Mu", beliau tekad meneruskan hidup sebagai seorang blogger hanya untuk mencari Redha Allah SWT.
View my complete profile

Followers

Popular Posts

Powered by Blogger.

Halwa Telinga