Monday, July 4, 2011

Edisi Khas: HERO





Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah!

Tanggal 4 Julai 2011 sudah tiba
menandakan telah setahun
AJWADAIE.BLOGSPOT.COM beroperasi.

Maka sudah setahun jugalah aku
bergelar blogger "muda"..

(Imam Muda.. blogger pun mesti "MUDA".. hehe)

Dengan menggunakan tema hidup- "Kembali Pada-Mu",
aku manfaatkan medium blogspot ini untuk mengalun simfoni
keindahan Islam kepada diriku terutamanya dan kepada
kamu yang membaca.

Sungguh, tidak aku sangka begini
jalan ceritanya.
Menjadi seorang blogger dikala
usia menjengah 16 Tahun.

Siapa sangka..
aku tidak meminta..
tetapi ini adalah penyusunan dari-Nya.

Allahu akbar!

Walaupun aku sedar..
Tidak mudah untuk istiqamah
dalam hal pengurusan blog ini.

Banyak kekangan untuk
fokus secara menyeluruh untuk
mengendalikannya.

Namun aku yakin,
keazaman itu ada.
Keazaman untuk terus "jihad"
dalam medium ini tidak pernah hilang.

Walaupun pernah juga terasa "down"..
Mahu teruskan atau tidak.

Namun itulah penyusunan-Nya..
Jika Allah itu mengizinkan,
maka tiada siapa dapat menghalang-Nya!

Tembakan doa dari kalian
juga membuatkan blog ini masih utuh.

Mana mungkin aku berdiri sendiri
tanpa sokongan dan do'a kalian yang tak pernah putus..

Semoga rahmat (kasih sayang) Allah sentiasa bersama kamu.

ya, kamu yang setia bersedia untuk menghayati Islam
sebagai cara hidup yang sempurna!

Syukran jazilan!

.................................................................................................





Edisi khas kali ini membawa tajuk yang amat menarik.

HERO.

haaa..

Perkara apa yang terbayang di fikiran pembaca
apabila memandang perkataan HERO?

Nah, mulalah terbayang hero-hero barat
seperti Superman, Batman, Spiderman, Ironman dan sebagainya.

Tidak ketinggalan juga watak hero Malaysia seperti
Cicakman!

watak antarabangsa kegemaran kanak-kanak khususnya.

Aku teringat akan kata-kata Spiderman yang popular,


"A great power comes from a great responsibility!"

Wah! dahsyat la Spiderman ni.

Namun semua itu fantasi belaka.
Belum pernah kita melihat mereka di alam nyata.
Sedangkan pelakon-pelakon itu sendiri adalah
manusia biasa yang tidak punya kuasa ajaib apa-apa!

Namun HERO yang aku ingin bawakan kali ini
adalah HERO di alam nyata.

Bukan lagi fantasi.
Mereka adalah HERO ciptaan Allah
yang banyak berjasa kepadaku.

Jika Allah tidak kurniakan mereka,
mungkin aku sekarang tidak punya apa-apa.


..................................................................................................






HERO SATU adalah insan yang ku panggil "ABAH"
setiap hari.

Orangnya popular..
Dikenali ramai..
Juga merupakan penggiat awal industri
nasyid tanah air..
Penda'wah terkemuka..

Tidak lain tidak bukan..
beliaulah insan bernama

AMALUDDIN BIN MOHD NAPIAH.

Namun disebalik ke"popular"annya itu..
Tersimpan 1001 kisah..
yang telah membentuk anaknya ini.

Beliau abah yang sangat bertanggungjawab..
Sangat tegas..
Sangat mengambil berat hal-ehwal anak-anaknya..

Kredibilitinya bukan sahaja terserlah
ketika berada di medan ceramah mahupun
di atas pentas..

Kredibilitinya sebagai seorang ABAH
itulah yang meletakkannya sebagai HERO PERTAMA
di dalam hatiku.

Ramai yang tidak tahu..
Wujudnya AJWADAIE.BLOGSPOT.COM
ini sebenarnya adalah atas usahanya..

Beliaulah yang menubuhkan akaunnya..
Beliaulah yang gagah membina "layout" pertamanya..
Beliaulah yang "memaksa" diri ini untuk terjun
di dalam bidang penulisan..

Namun anaknya ini yang
rasa terbeban pada awalnya..

"apa abah ni??!!"

"ajwad tak minat la.."

"orang takde bakat la!!"

Namun abah terus memaksa dan memaksa.

Dan akhirnya..
Aku menyahut cabarannya.
Dan kini..
Blogging menjadi antara hobi yang paling aku gemari.

Siapa sangka..
dengan paksaan..
akhirnya aku jatuh cinta pada dunia penulisan.

Banyak perkara sebenarnya yang abah suka memaksa..
Abah suka mencabar anak-anaknya..

dalam bidang nasyid contohnya.

Aku mula bernasyid sewaktu Darjah 2.
Juga atas paksaan dan cabaran abah..

Kemudian tahun berganti tahun..
Aku pula sudah meningkat remaja..

Abah cabar pula aku cipta lagu dan lirik.

Semuanya atas dasar paksaan..
Dan Allah itu maha Hebat..

Semua itu jadi minat dan kerjaya pula.
Subhanallah....

Dan aku mula sedar..
"Paksaan" abah itu bukan suka-suka,,

Tujuan itu semua...
Abah mahu anak-anaknya jadi insan berguna.
Bukannya manusia yang kaku,
tidak pandai menguruskan kehidupan..
Malah jauh dengan masyarakat..

Semua itu abah tak suka!
kerana dia mahu melihat..

Anak-anaknya berjaya dunia akhirat..
itulah ABAH..

HERO Sepanjang hayat....


~BERSAMBUNG~

0 comments:

VIEWS METER

About Me

My Photo
ajwadaie
Muhammad Ajwad bin Amaluddin dilahirkan di Kampung Sungai Penchala, Kuala Lumpur pada 14 Julai 1994. Anak kedua dari empat adik beradik ini membesar disana dan kemudiannya telah berpindah ke Saujana Utama, Sungai Buloh sewaktu umurnya menjejak 10 tahun. Mendapat pendidikan awal di SK Sungai Penchala, KL dan di SK Saujana Utama, Sg Buloh. Kemudiannya meneruskan pengajian sekolah menengahnya di SMK Saujana Utama, Sg Buloh. Kini beliau telah menyambung pengajian di Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa, Petaling Jaya dalam bidang Sains Kemanusiaan. Mula menulis blog pada pertengahan tahun 2010 setelah mendapat dorongan dari bapanya yang juga merupakan artis dan pendakwah terkenal, Ustaz Amal. Melalui moto inspirasi, "Kembali Pada-Mu", beliau tekad meneruskan hidup sebagai seorang blogger hanya untuk mencari Redha Allah SWT.
View my complete profile

Followers

Popular Posts

Powered by Blogger.

Halwa Telinga