Monday, October 4, 2010

Usrah Cinta buatmu ADIK





Baru beberapa hari yang lepas..

kami mengadakan aktiviti Qiamullail seperti biasa.

Dan seperti biasa jugalah..

Halaqah Usrah dijalankan..

Biar hati ini..

terisi dengan ukhwah dan cinta rahmat-Nya..


Malam itu..

Ahli usrah tidaklah memberangsangkan..

Yang ramai-ramai..

kebanyakannya sibuk..


ahli-ahli yang tingkatan dua..

Sibuk dengan aktiviti cuci pinggan..

katanya ditugaskan..

berkhidmat..


ahli-ahli yang tingkatan tiga..

Ada juga di surau malam itu..

Namun sibuk memerah otak..

menelaah buku rujukan dan pelajaran..

PMR dah tak lama dah..


mereka minta izin untuk menghabiskan malam ini..

dengan study..

mmm, takpalah kalau macam tu..

jangan biar tersia, biarkan terisi!


Usrah? Siapa yang ada.. yang terluang masa..

ku panggil dengan mesra..


Oh.. kelihatan baki-baki adik tingkatan dua...

Alhamdulillah, ada juga teman berusrah...


"Jom usrah!!"





"huh.. saya ada masalah besar ni..."


selesai taaruf(berkenal-kenalan)...

aku terus bertanya kepada mereka tentang tajuk apa

yang ingin dibincangkan hari ini.


Semuanya membisu.

Diam seribu bahasa.


"kalau takda tajuk nak bincang.. kita terus ke sesi kaunseling jela!"


dan ayat yang diatas itu..

merupakan ungkapan seorang adik form 2.

katanya dia ada masalah yang sangat besar.


"hhmmm... apa masalah yang besar sangat tu..?"


"macam ni.. minggu sudah.. saya.. saya... saya......"


tersangkut-sangkut ingin memberitahu.


"saya apa??"


"saya tumbuk seorang pengawas!! sampai menangis..."


Tersentak aku dibuatnya.

Berani betul budak ni!


Namun aku berusaha menarik nafas.


"eerkk.. macam mana boleh jadi macam tu??"


"haaiihh.. dia ejek name bapak saye! Saya panas ah!!"


"owh begitu...."


Baru faham.





Kadang-kadang aku sedih..

Kadang-kadang aku tak faham..


Kasihan bila terkenangkan nasib..

rakan-rakan..

yang boleh ku katakan..

"second class."

ataupun..


LAYANAN KEDUA!


Mereka-mereka ini berada dikelas hujung..


Dan apa yang ku dengar dari mereka..

apa yang mereka luahkan..


mereka sebenarnya rasa dipinggirkan!


"kitorang fed up nak blaja.. sebab.. cikgu-cikgu pun dah tak nak ajar..

pernah skali kami tanya soalan pasal pelajaran.. boleh pulak cikgu tu kata..


'belajar lah sendiri'! Sape tak tension!"



Apa yang keluar dari mulut mereka..

semuanya menggambarkan pemberontakan..

menggambarkan kecelaruan..

menggambarkan tekanan!


Hilang hikmah..

hilang kata penuh kasih sayang..

yang berkata..

hanya kerut dimuka!


Kenapa ini berlaku kepada mereka?


Sejujurnya.. aku sayangkan mereka!







"Ayah saya tak tahu lagi... saya sedang diberi amaran..

kalau saya buat lagi.. 40 penalti ar jawabnye!!"


katanya tenang. Sedikit bangga mungkin.


Ahli-ahli yang lain..

hanya mendengar luahannya.


"hhmm... kalau kena 40 penalti.. macam mana?"


aku bertanya. Mengujinya.


"gantung sekolah la.. buat lagi.. buang sekolah terus!"


dia berkata sambil tersengih.


"hahah... owh, kiranya kau ni gangster besar skolah la??"


Semua ketawa. Menganggap aku bergurau.


"kalau da cukup gangster.. apsal kau tak halang je sekolah

dari bagi penalti kat kau? Apsal tak halang cikgu disiplin dari gantung kau?

Kalau ditakdirkan kau dibuang sekolah... berani tak kau cakap...


"Ahh!!! sukati aku la nak duk sekolah ni ke tak!! kau sape nak halang aku!!"


Sekali lagi.

Semua orang ketawa besar.

Namun makin lama makin surut.


Sehingga senyuman adik tadi terus hilang.

Dan dia terus menunduk.


Dia faham benar.

Aku bukan lagi bergurau.




"tapi dia ejek bapak saye, bang!!"



"memang betul. Dia yang mula dulu.. aku faham... kau pun satu...

apsal gi tumbuk pengawas?? memang carik nahas la.. tumbuk la orang lain..!"


Memang tabiatku.

Suka sangat bergurau dengan mereka.

Dia orang gelak tak ingat dunia.


"kau kena faham.. kau tu PELAJAR SEKOLAH.

Bukannya penumbuk antarabangsa. Memang la dalam hal ni..

dia mula dulu.. kalau aku, aku pun panas!

Tapi dah kau tumbuk dia.. kau kena terima lah..


apalah salahnya kau pergi jumpa cikgu disiplin..

bagitahulah yang seekor pengawas ni..

mulut dia memang tak boleh jaga...


biarlah cikgu yang settle kan...

silap hari bulan..

dia kena pecat jadi pengawas..

settle kan?


Tapi alangkah bagusnya..

dalam diri korang..

ada sifat ini..


sifat apa?


Eja sama-sama.. S.... A... B.... A.... R....!!!!"


dah macam budak tadika dah.


"apa untungnya kau tumbuk dia?

Yang kau dapat..


sakit tangan.. dan.. masalah takkan selesai!!


Rasulullah pun pernah cakap...


orang yang kuat tu...

bukanlah orang yang berjaya menjatuhkan lawannya...


orang yang kuat disisi Allah itu..

orang yang dapat BERSABAR dan mengalah dulu dari pergaduhan itu!


Apa guna sekali tumbuk..

last-last kena buang sekolah..

SATU TUMBUKAN, PUNAH MASA DEPAN!


Fikir-fikirkanlah..


kalau benarlah cita-cita ingin menjadi gangster sekolah...

aku cabar kau..

berani tak..

kau halang sekolah dari wat ape-ape tindakan kat kau..


time tu..

aku tabik spring la..

memang gangster ar wa cakap lu..!


tapi masalahnya..

nak tumbuk cikgu pun tak berani!"


"hhhmmm.. tapi saye takut la..

kalau ayah tahu nanti..."


hai gangster, apa barang ni?


"haha.. ingat jela.. lain kali jangan buat lagi..

kita tahu akibat dia burukkan.. wat apa diulang..

anggap jelah AYAH TAHU tu sebagai pengajaran..

bukan sebagai pembunuh semangat dan harapan..


ingat.. korang nak duk kat skolah tu lame lagi taw!"


"insya allah.. kitorang ingat..."


"alhamdulillah.. yang penting.. kena ingat..

setiap manusia itu perlu ada sifat.............???"



"SABAR!!!"


"bagus....!"


0 comments:

VIEWS METER

About Me

My Photo
ajwadaie
Muhammad Ajwad bin Amaluddin dilahirkan di Kampung Sungai Penchala, Kuala Lumpur pada 14 Julai 1994. Anak kedua dari empat adik beradik ini membesar disana dan kemudiannya telah berpindah ke Saujana Utama, Sungai Buloh sewaktu umurnya menjejak 10 tahun. Mendapat pendidikan awal di SK Sungai Penchala, KL dan di SK Saujana Utama, Sg Buloh. Kemudiannya meneruskan pengajian sekolah menengahnya di SMK Saujana Utama, Sg Buloh. Kini beliau telah menyambung pengajian di Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa, Petaling Jaya dalam bidang Sains Kemanusiaan. Mula menulis blog pada pertengahan tahun 2010 setelah mendapat dorongan dari bapanya yang juga merupakan artis dan pendakwah terkenal, Ustaz Amal. Melalui moto inspirasi, "Kembali Pada-Mu", beliau tekad meneruskan hidup sebagai seorang blogger hanya untuk mencari Redha Allah SWT.
View my complete profile

Followers

Popular Posts

Powered by Blogger.

Halwa Telinga