Wednesday, June 8, 2011

Hidup INSHA ALLAH, Mati PASTI!






Hidup ini tidak pernah tenang memikirkan
tragedi yang dipanggil mati.

mati yang semakin mendekat.
mati yang sering mengejar..

dan juga..

mati yang sering dilupakan hamba-hamba-Nya yang lalai..
seperti insan yang bernama..

"AKU."


Saat hati AKU terdetik ingin melakukan maksiat,
Tiba-tiba muncul satu bayangan di dalam fikiran AKU..

Ah!
bayangan diri AKU sendiri.

Itulah AKU! ya, bukan orang lain!

Itulah diri AKU apabila sudah berada di pembaringan..
Diri AKU yang dikelilingi manusia-manusia..
manusia-manusia yang sedang membacakan surah Yasin..
meratapi pemergian AKU..

Kemudian muncul pula satu suara di dalam bayangan itu..

"Kamu sudah bersedia menghadapi kematian??"

"AKU belum bersedia..!! lepaskan AKU!!"

mata AKU dipejam rapat.
Berkerut dahi AKU apabila suara itu terus mengulang-ulang.

"Kamu sudah bersedia?? sudah bersedia untuk MATI!!??"

terngiang-ngiang!
berdesing telinga AKU dibuatnya.

Baru sahaja AKU terlonjak ingin melakukan maksiat,
kini jiwa meronta untuk dilepaskan..

Jiwa memberontak!!
memberontak memohon diri dilepaskan
dari bayangan yang menakutkan ini..

"hiaaaaaaarrgghh!!!!!!!!!!!!!"

AKU menjerit.

Terus berderai segala visual yang dipertonton sebentar tadi..

"AKU belum bersedia.. AKU belum bersedia... ya Allah.."

AKU berkata sambil menangis teresak-esak.



"Dan sudah tentu mereka tidak akan
mencita-citakan mati itu selama-lamanya,
dengan sebab dosa-dosa yang telah mereka lakukan
dan Allah sentiasa mengetahui akan
orang-orang yang zalim itu."

Al-Baqarah: 95








Suara itu kembali menjengah..

"Kalau belum bersedia..
Sediakanlah dirimu dari sekarang..

HIDUP ini perkara yang kita TIDAK PASTI, AKU..
Dengan izin Allah, kamu dapat terus hidup esok..
Dengan izin Allah juga, nyawa kamu esok akan dikembalikan-Nya..

jadi dimana jaminan yang kamu akan terus hidup?

kerana mati itu PASTI!
bukan perkara TIDAK PASTI!

cuma bila?
Allah sahaja yang mengetahui-Nya..

Persiapkanlah dirimu, AKU..
jangan terus hanyut dengan maksiat..

ingat pesanku ini..."

Suara itu bergema.
Kemudian terus lesap dari fikiran AKU.

Aku terus menangis tanpa henti.
Dia terbaring..
sambil memeluk kakinya..

"Ya Allah.. maafkan AKU.. AKU belum bersedia.."

teresak-esak.
keseorangan.............



"Tidakkah mereka melihat dan memikirkan
bagaimana Allah mencipta makhluk-makhluk pada mulanya,
kemudian Dia akan mengembalikannya
(hidup semula sesudah matinya)?

Sesungguhnya yang demikian itu
amatlah mudah bagi Allah."

Al-Ankabut: 19

0 comments:

VIEWS METER

About Me

My Photo
ajwadaie
Muhammad Ajwad bin Amaluddin dilahirkan di Kampung Sungai Penchala, Kuala Lumpur pada 14 Julai 1994. Anak kedua dari empat adik beradik ini membesar disana dan kemudiannya telah berpindah ke Saujana Utama, Sungai Buloh sewaktu umurnya menjejak 10 tahun. Mendapat pendidikan awal di SK Sungai Penchala, KL dan di SK Saujana Utama, Sg Buloh. Kemudiannya meneruskan pengajian sekolah menengahnya di SMK Saujana Utama, Sg Buloh. Kini beliau telah menyambung pengajian di Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa, Petaling Jaya dalam bidang Sains Kemanusiaan. Mula menulis blog pada pertengahan tahun 2010 setelah mendapat dorongan dari bapanya yang juga merupakan artis dan pendakwah terkenal, Ustaz Amal. Melalui moto inspirasi, "Kembali Pada-Mu", beliau tekad meneruskan hidup sebagai seorang blogger hanya untuk mencari Redha Allah SWT.
View my complete profile

Followers

Popular Posts

Powered by Blogger.

Halwa Telinga