Saturday, December 11, 2010

Walau Kita Berbeza





Aku sering mempunyai masalah..
Dalam menilai hati seseorang..

Setiap kali aku bersuara..
Pasti ada rasa..
Risau, gelisah, takut..

Takutkan apa?
Aku takut..
Apa yang aku suarakan..
Berbeza dengan pandangan mereka..

ya memang benar, zahirkan sahaja kebenaran..
walaupun ia pahit!

namun kerisauan itu tetap ada..

............................................................





"aku cadang.. program kali ini kita batalkan.."

"lah.. kenapa pulak??"

"aku tak nampak faedahnya.. buat habis beras je.."

"tapi.. bukankah bagus?"

"bagus.. tapi tak untung wat apa!!??"

"erk.. hmm.. terpulanglah.. aku tetap akan pertahankan..
kau taknak buat.. kau boleh blah!!!"


Berikut antara contoh dialog..
tentang berbezanya pendapat..
Akhirnya timbul pergaduhan...

Apakah ini yang kita minta?
Apakah ini yang kita minta dalam persahabatan,
keluarga dan masyarakat kita?

lalu... bagaimanakah cara untuk merungkainya?


......................................................





Kita berbalik kepada soal hati.

Kita semua berkeinginan, berkemahuan..
Menyatakan yang benar dengan MENEGUR.

Adakala kita mahu menegur ibu ayah kita..
Adakala kita mahu menegur sahabat kita..
Adakala kita mahu menegur guru kita!

Atas sebab apa?
atas sebab "perbezaan" yang timbul..

jadi pertama..
apa yang perlu kita perlukan dalam teguran?

itulah dia HIKMAH!

Apakah itu hikmah?

Hikmah ialah ilmu pengetahuan.

Dalam menegur, kita perlukan ilmu..

Kita semua tidak mahu menyakitkan hati orang..
Kita tak mahu sakitkan hati ibubapa, kawan..
dan sesiapa sahaja!!

Oleh sebab itu..
kita perlukan ilmu...

........................................................




"Biasanya abang belanja dia makan dulu..
bagi hadiah ke.. lepas tu..

baru abang tegur dia baik-baik..

sambil nyatakan..
yang teguran abang tu..

tanda sayang abang padanya..

Then, doa pada Allah..
moga dia dibukakan hati..."


Saya gembira, saya teruja.
Berikut merupakan "reply message" dari HILAL ASYRAF,
seorang penulis buku dan novelis yang terkenal di Malaysia.

Saya berpeluang memiliki nombor telefonnya..
Sewaktu perjumpaan penulis di Pejabat Galeri Ilmu
beberapa bulan lepas..
dan saya benar-benar memanfaatkan peluang ini..

Saya mengajukan soalan kepada beliau..

"Bagaimana abang ingin menegur sahabat abang..
tanpa sedikit pun menyakiti hatinya?"

Dan itulah jawapan yang abang hilal beri.

saya gembira.
Cara abang hilal menegur sahabatnya..
sangat hikmah, sangat halus..
dan sangat berilmu!

Dan saya tersenyum melihat frasa yang saya "highlight" kan..

"TANDA SAYANG"..

Benar.
Kita mungkin sudah menegur..
Tapi ada "sayang" tak dalam teguran kita?

atau.. kita tegur dia sebab kita marah?

Dan di situ kita sudah dapat menilai..
sejauh mana teguran kita diterima olehnya..

Fikir-fikirkan..


............................................................




Setiap kali teguranku tidak endahkan..
Walau sehikmah mana sekalipun..

Aku cuba mendidik hatiku..
KAMU JANGAN KECEWA!

Mendidik manusia..
bukan seperti mengajar burung kakak tua bercakap..

Mendidik manusia itu perlukan kesabaran yang tinggi..

Setiap kali aku temui jalan buntu..
Aku renung diriku sendiri..

Aku renung dosa-dosa yang terdahulu..
Kerana mungkin itu menjadi penghijab..
Aku juga merenung dalam-dalam..
Kini sudah tiba masanya..

Aku pula DITEGUR!

Sibuk memikirkan "perbezaan" pada orang..
Namun lupa menilai "perbezaan" yang ada pada diri..

Ya Allah, ampunilah hamba-Mu ini..
yang ingin Kembali Pada-Mu..





"Walau kita berbeza..
Tapi kita masih sahabat bukan?

Islam tidak pernah memecah-belahkan kita..

Dan aku gembira..
Jika engkau masih menerima aku sebagai sahabatmu..

Namun jika tidak..
terus jadikan aku..
"MUSUH"mu..

Kerna aku tahu..
Aku bukanlah malaikat..
Taat setiap tempat dan waktu..
Benar setiap detik dan sesuatu..

Cuma aku mohon satu...
aku mohon..
Kamu doakan aku..
supaya dapat aku..

menjadi seperti..
APA YANG KAU MAHU!"


~Ajwad~
~2:45pm~
~Saujana Utama~
~Walau Kita Berbeza~

1 comments:

Nurulain said...

sungguh menarik!tq cz its really answered my quest this nite.

VIEWS METER

About Me

My Photo
ajwadaie
Muhammad Ajwad bin Amaluddin dilahirkan di Kampung Sungai Penchala, Kuala Lumpur pada 14 Julai 1994. Anak kedua dari empat adik beradik ini membesar disana dan kemudiannya telah berpindah ke Saujana Utama, Sungai Buloh sewaktu umurnya menjejak 10 tahun. Mendapat pendidikan awal di SK Sungai Penchala, KL dan di SK Saujana Utama, Sg Buloh. Kemudiannya meneruskan pengajian sekolah menengahnya di SMK Saujana Utama, Sg Buloh. Kini beliau telah menyambung pengajian di Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa, Petaling Jaya dalam bidang Sains Kemanusiaan. Mula menulis blog pada pertengahan tahun 2010 setelah mendapat dorongan dari bapanya yang juga merupakan artis dan pendakwah terkenal, Ustaz Amal. Melalui moto inspirasi, "Kembali Pada-Mu", beliau tekad meneruskan hidup sebagai seorang blogger hanya untuk mencari Redha Allah SWT.
View my complete profile

Followers

Popular Posts

Powered by Blogger.

Halwa Telinga