Saturday, July 23, 2011

Bagaimana Muzik Anda?






"Coz I believe
In a man who used to be
So full of love and harmony
He fought for peace and liberty
And never would be hurt anything
He was a mercy for mankind
A teacher till the end of time
No creature could be compared to him
So full of light and blessings.."



Disuatu waktu lapang..
aku mengalunkan lagu indah nyanyian asal..

Irfan Makki feat Maher Zain.

"I Believe."

Sungguh, penipuan yang besar jika aku tidak tenang.

Lagu ini sangat menenangkan.


"Cewah Ajwad..."


Aku menoleh ke belakang.
Seorang hamba Allah menegurku..
Rupanya dari tadi dia mendengar nyanyianku.

Pantas dia duduk di sebelahku.
Aku tersenyum.


"Amboi.. dah layan lagu omputih da skang..
dulu bukan main bernasyid... haha.."


Haaahhhh!!??

Aku terkejut.

"weh, aku memang nyanyi lagu nasyid la..
lagu baru Maher Zain.."

Aku malas ingin menyertakan nama Irfan Makki.
Dia bukan kenal pun..

"oh.. yeke?? hehe.. sorry.. tak check perkembangan.."


Aku mengeluh.

"hhmmm.. yela.. siapalah nak minat nasyid kan.."

aku bersinis.

Dia tersengih.

"sorry la wad.."


"Kenapa nasyid masih gagal menjadi pilihan utama orang ramai?"

persoalan itu bermain-main difikiranku.


...................................................................................






Muzik dari barat semakin memonopoli
industri hiburan dunia.

Dengan kuasa teknologi dan maklumat,
apa sahaja yang terkini dari serata dunia,
mampu sahaja menembusi pengetahuan penghuni Malaysia.

Tanyalah anak muda sekarang,
artis barat mana yang mereka tidak kenal?
hampir semua mereka kenal.

Malah akan disenaraikan satu persatu!

Menunjukkan betapa kuatnya pengaruh hiburan barat..
mengisi halwa telinga masyarakat Timur Malaysia..
lebih-lebih lagi remaja, muda-mudi.



OK, baik. Disini bermulanya ulasan.

Aku tidak pernah ada masalah dengan genre
mahupun kepelbagaian muzik barat..

Namun aku sangat risau akan pengisiannya.

Ya. ISI.

Apakah dos yang berjaya menyuntik minda anak-anak muda
dari penyampaian lagu dan muzik mereka?

adakah dos yang positif...

atau dos yang negatif??

Aku sangat memandang serius hal itu.

Pembukaan tajuk ini membuatkan aku teringat
akan satu ceramah yang telah disampaikan
oleh Ustaz Haji Fattur Rahman, seorang pendakwah bebas yang
juga merupakan adik kepada pendakwah terkenal,
Ustaz Abdullah Khairy..

katanya,

"Barat telah berjaya menyenaraikan 5 Agenda untuk
menghancurkan umat Islam. Berdasarkan prinsip "5 S".

1. Screen
2. Sport
3. Song
4. Sex
5. Smoke

Cuba pandang yang ketiga.

SONG.

Tidakkah kita sedar?

barat berjaya membina ideologi baharu iaitu:

"MUZIK itu adalah TUHAN!"

Ya.

Melalui tarikan muziknya,
melalui tarikan liriknya,
melalui tarikan penyanyi wanitanya,
melalui tarikan pengaruh kehidupan mereka..
dan segala yang menarik kita ke arah mereka.

Akhirnya menjadikan hiburan (muzik) satu keagungan..
sekaligus konsep aqidah yakni menyatakan Allah itu Tuhan terhakis..

dan itulah yang berjaya menghancurkan UMAT ISLAM!!

Tidakkah kita sedar?


...............................................................................





Lalu kini ramai yang bertanya tentang resolusinya.

Jika tidak muzik dari barat,
muzik apa yang mampu dipilih lagi?

Maka aku akan bertanya pula..

Bukankah ada NASYID dari barat??
Lambakan lagu-lagu ketuhanan, kerohanian,
kedamaian, perjuangan..

Kenapa ia tidak menjadi pilihan?


"nasyid tak best!!"

jeritan yang hanya diungkap dalam hati.
Malu. Malu dengan siapa pun aku tak tahu.


Maka aku wujudkan lagi persoalan yang lain..

"Bagaimana dengan SOLAT..

best tak??"

"PUASA best tak??"

"AMALKAN AL-QURAN best tak??"

"MENUNTUT ILMU best tak??"

Maka jika ada satu juzuk perintah Allah yang
sudah kita rasa "tak best"..

tak usah ditanya soal kecil seperti NASYID..


Maka kita sepatutnya buat pilihan yang Allah redha!

Kita tanya dahulu diri kita.
Adakah pilihan yang kita buat ini, Allah suka?

Allahu akbar.

kegagalan kita pada membuat pilihan sebenarnya.

Kita gagal membuat pilihan.

Kita kata kita sayang Allah..

tapi pengisian jiwa kita..
kita isi dengan apa?

Kita kata kita sayang Rasulullah..
tapi hiburan telinga kita..
hiburan apa??

kita kata kita sayang Islam..
tapi perjuangan kita..
memperjuangkan apa??

tanya semula diri kita.


"DO WE MAKE A RIGHT CHOICE??"



"Berhibur tiada salahnya
Kerna hiburan itu indah
Hanya pabila salah memilihnya
Membuat kita jadi bersalah!"

~Raihan~


......................................................................





Jika orang tanya aku..

"Ajwad dengar lagu nasyid sahajakah?"

Maka aku akan jawab..

"TIDAK. Aku dengar semua lagu.."


ya. Semua.

Namun jauh sekali mendengar lagu selain
nasyid itu sebagai PILIHAN.

Aku mendengar SEMUA MUZIK
sebagai satu KAJIAN.

aku ulang semula.

BUKAN PILIHAN. TAPI KAJIAN.

Aku teringat pesanan salah
seorang ahli anggota kumpulan Hijjaz,
Uncle Isman kepadaku.


"Dengar semua lagu, dan belajar darinya!"


Kerana bagi aku..
Muzik itu tidak pernah bersalah..

Namun yang bersalah adalah pelakunya..
orang yang mengadun lirik-lirik kotor di dalamnya..
orang yang mencampurkan unsur-unsur jahiliyyah
di dalamnya.

ya. MEREKA YANG BERSALAH!


Maka aku rasa amat bertanggungjawab
untuk memBERSIHkan semuanya..

Aku punya misi besar dalam nasyid.

Bukan sahaja mahu membersihkan
nama MUZIK..

aku mahu menyebarkan keindahan Islam
melaluinya..


Muzik itu indah.
Rugilah bagi sesiapa yang mengotorinya.

aku tutup artikel kali ini dengan persoalan..



"BAGAIMANA MUZIK ANDA?"


Anda bijak memilihnya. :)


p/s: Hiburan yang utama bagi umat Islam ialah ayat-ayat cinta Allah SWT
yakni AL-QURAN, bait-bait indah kata-kata Rasulullah SAW dan kata-kata hikmah
para 'alim 'ulama.. Aku berdoa supaya tidak terlepas tali ikatan dengan semua ini.
Kerana itulah sumber kekuatanku untuk terus diberi ilham dalam NASYID. :)

0 comments:

VIEWS METER

About Me

My Photo
ajwadaie
Muhammad Ajwad bin Amaluddin dilahirkan di Kampung Sungai Penchala, Kuala Lumpur pada 14 Julai 1994. Anak kedua dari empat adik beradik ini membesar disana dan kemudiannya telah berpindah ke Saujana Utama, Sungai Buloh sewaktu umurnya menjejak 10 tahun. Mendapat pendidikan awal di SK Sungai Penchala, KL dan di SK Saujana Utama, Sg Buloh. Kemudiannya meneruskan pengajian sekolah menengahnya di SMK Saujana Utama, Sg Buloh. Kini beliau telah menyambung pengajian di Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa, Petaling Jaya dalam bidang Sains Kemanusiaan. Mula menulis blog pada pertengahan tahun 2010 setelah mendapat dorongan dari bapanya yang juga merupakan artis dan pendakwah terkenal, Ustaz Amal. Melalui moto inspirasi, "Kembali Pada-Mu", beliau tekad meneruskan hidup sebagai seorang blogger hanya untuk mencari Redha Allah SWT.
View my complete profile

Followers

Popular Posts

Powered by Blogger.

Halwa Telinga